Kirjaudu sisään Rekisteröidy Ohje Käyttäjälista Haku Jooga- ja meditaatiofoorumi Foorumin päävalikko
Joogafoorumi - Keskustelufoorumi joogan ja meditaation harrastajille

Jooga- ja meditaatiofoorumi Foorumin päävalikko » Yleinen keskustelu » Astangasta ja joogasta laajemmin Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe 
Astangasta ja joogasta laajemmin
LähetäLähetetty: Tiistai 17.12.13 15:17 Vastaa lainaamalla viestiä
Kim

Kopsaan tähän Ilpon ja itseni kirjoittamia pätkiä Mitä tänään kuuluu-ketjusta. Haluaisin selvyyttää siihen mitä astangajooga oikeastaan on ja mitä kaikkea se sisältää.

ilpo kirjoitti:
-Tää oli mulla tänään fb päivityksenä. Se kertoo kyllä paljon tästä upeasta hetkestä elämässäni ja tästä päivästä:

Nyt ollaan asian ytimessä, eli henkilöstö muutoksista tuli totta. Oon tässä jo pari päivää hehkutellu että saan rakentaa Astangasalista nyt just sellaisen kuin halusinkin. Ei todellakaan mitään rahasampoa, vieläkin on vaikea tajuta että kukaan ei ole hengittämässä niskaan ja kuiskailemassa budjetteja Astangajoogaa aletaan opettaa nyt kokonaisuutena. Suomessa ei ole ollut vielä tälläistä salia, niin kannattaa se kokeillaan nyt. Tänään alkeisoppilaatkin innostuivat, vaikka samalla lopetin hyvin vetäneet lauantai tunnit kokonaan. En halua että Astangasali on kopio mulasalista, koulusta tai rööperin aamuraivareista. Nyt katotaan onko Astangasali!lle kysyntää jossa opetetaan koko pakettia. Kaikkia harjoituksia. Tervetuloa matkalle sinne ja syvälle! Muistakaa pari viikkoa tarkistaa aikataulu jos olette tulossa. Saatan tehdä radikaalejakin muutoksia aikatauluihin.

Eli vielä jos joku yrittää selittää jotain että kun se astanga ei ole sitä ja tätä tätät ja tät. On. Nyt se on just sitä!

ilpo kirjoitti:
Eli meiltä lähtee salinomistajista tekemään muita bisneksiä jonnekin muualle. Mä oon halunnut opettaa Astangan kaikkia askelia, mutta se pitää tehdä viisaastii ja niinkuin Pattabhi Jois sen meille jätti opetettavaksi. Korostan heti alkuun etten ole, enkä luule olevani mikään ihanne joogi, omaan yli puolet elämästäni kestäneeseen Astangin polkuun on kuulunut kaikenlaista soittoa ja laulua.
Mutta ne 12 vuotta jotka vietin Guruni Pattabhi Joisin rinnalla pidin korvia auki ja samalla tapasin muitakin huippu hauskoja astangasäätäjiä kuten Eddie Sternin ja nyt viimeisimpänä koen tulleeni hyvin läheiseksi R. Saraswathin kanssa jonka historiaa harva edes tuntee vaikka nainen on vienyt tätä traditiota eteenpäin lähes 50 vuotta, tavalla jota Pattabhikin pelkäsi. Tästä syystä suunnittelin Saraswathin kiertuepaidan Che Guevaran tunnusomaisilla väreillä ja homma toimi upeasti. Esim. se että Saraswathilla on 2 sertifikaattia Sri T. Krishnamacharyalta, kertoo asiaan paneutuneille todella erikoislaatuisesta tahdosta. Hän halusi että alan opettamaan tätä traditiota, mutta siinä on oma epäkaupallinen puolensa, sillä Astangaan on yleensä tultu juttelemaan takareisien venytyksestä, ei niinkään Prathyarasta. Ja tiedän että tulen ajamaan linjauksellani jokusen jumppakärpäsen ulos. Mutta tämä on nyt tehtävä kuitenkin. Aika on sille kypsä, on jo tarpeeksi älykkäitä oppilaita olemassa.

Tänään aloitimme tunnin tekemällä kevyttä hengitysharjoitusta ja sen jälkeen kävimme ensimmäisen Yaman läpi, eli Ahimsan. Ensimmäinen periaatteista on äärimmäisen vaikea, mutta mitä se tarkoittaa jos se otetaan mukaan Asana harjoitukseen. Harjoitus muuttuu aika dramaattisesti. Sen jälkeen harjoittelimme koko terapiasarjan ja aloitimme hermoston puhdistuksen. Kun kuuntelee vielä tänäpäivänäkin Astangajoogaajien juttuja, niin siellä sisällä on vertailemista, ihailemista ja ennenkaikkea paskanjauhajia. Sellasia jotka ei osaa ottaa tosissaan mitään. Joogassa ne on jonkun kesämahan toivossa.

Mä alan opettamaan toisella tavalla, avaan pikkuhiljaa koko harjoituksen ja pelkästään Yaman ja Niyaman aukaisu saa aikaan todella mielenkiintoisia komboja filosofiaan. Helsingissä on tarpeeksi saleja, mekin mahdumme tänne hyvin. 12 vuotta on viety traditiota eteenpäin, nyt minä ja Tom viedään tämä filosofia syvälle koska meitä ei ole kukaan peloiltaan tai pikkusieluisuudeltaan estämässä. Takaan että tästä tulee mielenkiintoista. Samalla ehkä saadaan Astangasta sitä typerää Asana-friikkailu mainetta muutettua meditatiivisempaan suuntaan.

Astangajooga on mielenlääke - Pattabhi Jois

Kim kirjoitti:
ilpo kirjoitti:
Takaan että tästä tulee mielenkiintoista. Samalla ehkä saadaan Astangasta sitä typerää Asana-friikkailu mainetta muutettua meditatiivisempaan suuntaan.

Astangajooga on mielenlääke - Pattabhi Jois

Mielelläni kuulisin tästä enemmänkin ja yksityiskohtaisemmin, mullakin kun on astangeista melko jumppafriikkimäinen kuva.

Hieno homma. Tsemppiä sorvin ääreen Astangasalille Smile

ilpo kirjoitti:
Me vedetään nyt ensimmäiset 10 viikkoa läpi Yamaa ja Niyamaa, eli viikko Ahimsaa, viikko Satyaa jne.. miten niiden alemmat askeleet ja myöhemmin kombot vaikuttavat Asanaan. Monesti sitä ajattelee että on itsestäänselvää että oppilaat tekevät jatkuvaa tutkimusta ja haluavat ymmärtää syvemmin omaa perinnettään. Mutta huomasin heti että itseasiassa nämä ovat tärkeitä opettaa suullisena perinteenä.

Opetan myös kontrolloitua hengittelyä kuten vuorosierain hengitystä, en Nadi Sodhanaa koska siinä on mukana Kumbhakat. Samoin opetan lyhyttä istumista, ilman että se muistuttaa mitenkään meditaatiota. Tämä tulee viemään istumisen myöhemmin Prathyaraan jne. niille kenelle sen kuuluu sinne mennä.

Itsehän olen tullut meditaation puolelta Astangaan, asuin metsässä ja harjoitin 6 tuntia päivässä meditaatiota, tiedän myös sen harjoituksen vaarat ja etenkin äärimmäisen puhdistautumisen maanisuuden. Anorektisuuden, ortoreksisuuden, muiden arvostelun. Ja taas Astangan bönareissa olen kokenut hyvin avointa sekoilua. Nyt kun koen tämän vihdoinkin balansoituneen, tulen pitämään huolta harjoitusten turvallisuudesta. En usko että ihan mummon mainetta vielä saan. Tai ehkä saankin..

kun pidimme tunnin mittaisia istumisia, joita ei Astangassa vielä kutsuta meditaatioksi, niin nekin olivat henkisesti turhan väkivaltaisia monille, koska Suomalaiset ovat tajuttoman hyviä suorittamaan ja sitten jäämään muurin taakse huohottamaan. Lähestymistapa on muutettava.

Tämä on nyt kokonaan uusi linjamme, ei mikään kokeilu. Asana harjoitus on edelleen aloittelijoilla pääosassa, tulen myös kertomaan siitä, kuinka Astangassa herätetty kundaliini täytyy pitää äärimmäisessä kontrollissa ja maadoittuneena. Uskon että moni tulee löytämään omia suosikkejaan Yamoista ja Niyamoista, totuudellisuutta, pyhien tekstien tutkimista jne.. Jokaisella Angalla on tietenkin myös vastakohtansa.

Oli mahtava nähdä kun sali räjähti heti täyteen kun sai alkaa taas opettaa ilolla. Ja tosiaan leikkasin paljon tunteja pois, koska haluan viikonloppuihin mahdollisuuden pitää syventäviä ekstroja. Myös kehohuoltoa ja joogan muita puolia. Muistan kuinka hieronta-ekstratkin ovat vetäneet salit aina täyteen, jatkan niitäkin ensivuonna ja lupaan etten tule tuomaan mukaan rahahahuolta, kuten en tähänkään asti, ikinä. Uskon vahvasti että raha on ihmisen huolista yli 90% ja jooga on keino vapautua siitä. Kuten huomaatte jätän kaikki metodit kertomatta, koska se mitä salilla opetamme ei ole kopioitavissa kotiopetukseen. Oppilaalla pitää olla koko ajan luotettavan, perinteeseen siunatun opettajan läsnäolo paikalla.

Uskon että jokaisella ihmisellä on jatkuvasti kädessään avaimet sisäiseen rauhaan ja myötätuntoon, mutta sisäinen sota on niin kaunis ja viekoitteleva. Peiliin katsoessakin sitä mielummin irvistää kuin hymyilee.

Voin kertoa aina välillä tarinoita sorvin takaa.

Kim kirjoitti:
ilpo kirjoitti:
Me vedetään nyt ensimmäiset 10 viikkoa läpi Yamaa ja Niyamaa, eli viikko Ahimsaa, viikko Satyaa jne.. miten niiden alemmat askeleet ja myöhemmin kombot vaikuttavat Asanaan...

...Samoin opetan lyhyttä istumista, ilman että se muistuttaa mitenkään meditaatiota. Tämä tulee viemään istumisen myöhemmin Prathyaraan jne. niille kenelle sen kuuluu sinne mennä.

... tulen myös kertomaan siitä, kuinka Astangassa herätetty kundaliini täytyy pitää äärimmäisessä kontrollissa ja maadoittuneena.

...

Moi Ilpo,

Onko kyse siis asanoiden ja yamojen ja niyamoiden harjoittamisesta/huomioimisesta samanaikaisesti? Samyama-tekniikalla?

Tuo istumisen ja meditoimisen ero kiinnostaa minua? Voitko purkaa tätä auki? Viittaat pratyaharaan. Ilmeisesti sushumna pratyaharaan? Onko tämä se ero istumisen ja meditoimisen välillä?

Mitä kundaliini tarkoittaa astangajoogan kontekstissa? Miltä se sinun kokemuksesi mukaan tuntuu? Jos puhutaan "äärimmäisestä kontrollista ja tarpeesta maadoittua" niin ilmeisesti tähän kundaliiniin liittyy jotain isompiakin riskejä.

ilpo kirjoitti:
Kim kirjoitti:
Mitä kundaliini tarkoittaa astangajoogan kontekstissa? Miltä se sinun kokemuksesi mukaan tuntuu? Jos puhutaan "äärimmäisestä kontrollista ja tarpeesta maadoittua" niin ilmeisesti tähän kundaliiniin liittyy jotain isompiakin riskejä.

Opetan filosofian muotoa, jossa asiat aukeavat harjoittelijoille, en halua kirjoitella metodeista netissä, oikeasti väärinkäytön mahdollisuus on liian suuri. Tässä harjoituksessa on paljon riskejä muutenkin. Ehkä voin kirjoittaa siltä pohjalta mitä palautetta saan ja mitä ihmiset kokevat harjoituksissa, mistä jälkeenpäin puhutaan. En halua johdatella mitään. Prathyarasta käytän äärimmäisen pieniä palasia. En edes anna kenenkään käyttää pitempiä kuin aivan alkuharjoituksia. Näihin valmiita ihmisiä ei juuri ole mukana, avaan jokaista periaatetta ja sen liittymistä Asanaan viikon, siksi ettei mitään päätelmiä ala syntyä. Aiheet jäävät resonoimaan kehoon päiväksi ja muuttuvat opiksi unen aikana.
Kundaliini on hurja voima, joka horjauttaa sairaaksi vahvimmanksikin itseään luulevan yksilön. Tässä kundalini käynnistyy koska Ida ja Pingala puhdistuvat. Teemme kaiken hyvin turvallisesti. En tekisi tätä jos minulla ei olisi näitä vuosien kokemuksia. Uskon että kun harjoittelijoille annetaan tarpeeksi materiaalia josta he voivat poimia itselleen sopivia kohtia, saamme aikaan sitä mitä haluan. En halua ohjailla tietoa kenenkään päähän.
Oon myös siitä pahoillani että en halua aloittaa näistä täällä nyt keskustelua.

Kuten Peter Pan kirjoittaa, niin juuri noinhan kundalini olisi hyvä avata jos se olisi itsetarkoitus.
Itse sitä rajussa muodossa harjoittaessa lirjoitin päiväkirjaani vuonna -91"Puut ovat ehdottomia opettajia ja loistavia pilkkaamaan ihmisiä juurettomuudesta, siitä että meidät on tuomittu vaeltamaan, mutta miksi pensaat vain hehkuvat?".

Esittämäni kysymykset ovat yleistä laatua, eivät yksittäisiä tekniikoita koskevia joita kukaan voisi käyttää väärin. Mulla on sellainen käsitys, ja jälleen se on vain käsitykseni, että filosofian puute on juuri se, joka astangasta kuuluu puuttuvan. Sanon tämän sen pohjalta mitä olen joidenkin astangaa harjoittelevien tuttujen suusta kuullut. Olen käsittänyt, että tämä puute koskee siis viitekehyksen ymmärtämistä ja sitä miten tämä polku käytännössä vie eteenpäin valaistumiseen, jonka olen ymmärtänyt olevan tämän opetuksen tavoite. Käsittääkseni kuitenkin Jois puhui ja opetti näitä asioita. Mitä hän näistä asioista sanoi.

Toisaalta ymmärrän halusi olla niukkasanainen. Toisaalta juuri tällaisia syvällisempään puoleen viittaavia sivulauseita olen kuullut astangan parista monesti ilman, että olen missään nähnyt asioita selitettävän auki. Ympäripyöreää ja mystista kieltä joogan parissa laajemmalti saa kuulla riittämiin mutta se osoittaa useimmiten sen, että puhujan oman tietotaidon rajat tulevat vastaan. Sehän on toki inhimillistä.

Kun tässä kerran tuli puhetta astangasta laajempana kokonaisuutena, systeeminä, niin mielelläni kuulisin mitä se oikeastaan tarkoittaa. Tämä asia on kiinnostanut minua vuosia. Sen verran mullakin on kokemusta astangan asanaharjoittelusta, että tiedän sen olevan hyvä fyysinen jumppa mutta mitä muuta tähän kuuluu, sen luulen kiinnostavan monia muitakin.

Kuulisin mielelläni Ilpon tai jonkun muun astangin vastaukset noihin yllä esittämääni kysymyksiin.

Viimeinen muokkaaja, Kim pvm Perjantai 20.12.13 17:40, muokattu 1 kertaa

LähetäLähetetty: Tiistai 17.12.13 15:58 Vastaa lainaamalla viestiä
ilpo

Mä kerron, olen nyt tosi paljon töissä. Sen voin taata että "niukkasanaisuuteni" ei todellakaan johdu tietotaidon puutteesta, enkä tarvitse provoa sille osastolle. Mä lähden nyt taas opettamaan. Kirjoitan mielelläni, mutta tiedät itsekin miten hanurista tämä foorumi on ollut. Kuuntelin Joisia 12 vuotta, joista suurin osa oppitunneista vietettiin todella mielenkiintoisten alueiden parissa. Kuten olen ennenkin sanonut, Pattabhin opetukset pelastivat siltä kundaliinilta jossa oppi oli puhtaasti harhaista. Sellaista jossa ego oli todellisuudessa kaikkialla sen käärmeen muodossa. mutta nyt kiire taas salille.
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla

LähetäLähetetty: Tiistai 17.12.13 17:29 Vastaa lainaamalla viestiä
Kim

ilpo kirjoitti:

... tulen myös kertomaan siitä, kuinka Astangassa herätetty kundaliini täytyy pitää äärimmäisessä kontrollissa ja maadoittuneena.

Kundaliini on hurja voima, joka horjauttaa sairaaksi vahvimmanksikin itseään luulevan yksilön...

...Pattabhin opetukset pelastivat siltä kundaliinilta jossa oppi oli puhtaasti harhaista. Sellaista jossa ego oli todellisuudessa kaikkialla sen käärmeen muodossa.

Nämä on kyllä mielenkiintoisia kommentteja. Olen kirjoittanut ja puhunut aika useasti praana shaktin ja kundalini shaktin merkittävästä erosta. Minun oma kokemukseni energiaprobleemista, sekä usean energiaprobleemissa apua pyytäneen ongelma on ollut praanassa.

Kirjoitin Käsiteviidakko-aiheessa näin:

...puhutaan siis Shakti-prinsiipistä, jonka alle eri hindu tantrikot ja klassikokirjat sisällyttävät sekä prana shaktin ja henkisen energian (käytän siitä tässä lyhyesti sanaa kundalini vaikka tämän alle lukeutuu valtava määrä muunkinlaisia shakteja kuin vain kundalini shakti) eli kundalini shaktin. Kuitenkin tämä hindulainen malli siitä, että prana ja kundalini shakti olisivat yksi ja sama asia on harhaankohtava, kokemukseni mukaan täysin virheellinen. Joogan parissa, joka on todella värikäs kenttä tämän päivän maailmassa puhutaan molemmista sikin sokin. Puhutaan myös "kundalini syndroomasta" ja kundalini ongelmista mutta kyse on aina praanan epätasapainosta, usein liiasta praanisesta latauksesta kehossa ja hermostossa, johtuen usein väärin opituista ja harjoitetuista asana- tai pranayama-harjoituksista. Myös liian radikaalit ruokavaliomuutokset voivat saada näitä ongelmia aikaan. Shakti, henkinen energia ei koskaa luo ongelmia vaan ainoastaan ratkaisuja mielen ja alitajuisen impulsiivisuuden tyynnyttämisen kautta. Koska näitä termejä käytetään ja näin ollen ilmeisesti myös opetetaan ristiin rastiin, niin siinä hiipii ongelmat yhtälöön. Vastaan on tullut liuta eri taustaisia joogaporukoita energiaongelmineen ja probleema on aina ollut praanassa, joka saadaan korjattua ensisijaisesti shaktilla ja toissijaisesti erilaisin apukonstein.

Minusta vaikuttaa siltä, että Ilpo puhuu praanasta, jonka tiedän tietyissä olosuhteissa räjähtävän käsiin (viitaten äärimmäiseen kontrolliin ja maadoittuneisuuteen).

Minulla ei koskaan ole ollut sellaista kokemusta, että meditatiivisen joogaharjoitukseni voimistama energia olisi tehnyt minut sairaaksi. Aina toki jotain hetkellistä on ollut jonka olen tiennyt johtuvan jossain määrin harjoituksen etenemisestä ja karmojen puhdistumisesta mutta ei mitään isompaa tai vakavampaa kuitenkaan.

Vaikuttaa siltä, että tuossa viimeisessä Ilpon sitaatissa hän käyttää kundalinia kuvatessaan huonoa energiaa tai "huonoja fiboja". Silloin kyse on praana-tason värähtelystä.

Vai mitenkä?

Ja tosiaan meno foorumilla on ollut mitä on mutta koitetaan saada meininkiä aikaiseksi Smile

LähetäLähetetty: Tiistai 17.12.13 18:40 Vastaa lainaamalla viestiä
titaanitomaatti

Musta on positiivista että nyt jo tämmöistä vuorovaikutusta on saatu aikaiseksi, kiitos teille! Viestini oli tyhjää täynnä mutta tahdoin tän kuitenkin sanoa. Smile
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti

LähetäLähetetty: Tiistai 17.12.13 20:38 Vastaa lainaamalla viestiä
ilpo

ok. back.
Tämä aihe on mielenkiintoinen, toivottavasti niin mielenkiintoinen että nekin joilla on jotain urpoilua, odottaisivat hetken, ziigataan miten mä onnistun ja tuomitaan sitten yhdessä mut. Lupaan olla mukana haukkumassa itseäni jos en pysty rikastuttamaan Astangajoogaharjoitusta, joka kuitenkin tulee pohjaamaan vahvasti juurensa Jois perheeseen jotka ovat tätä minulta pyytäneet.
En kerro kaikkea, sillä se ei sovi netin ja joogan yhteistyöhön. Aikaisemmin viittasin kundalini Shaktiin, kyllä kyseessä oli Prana Shakti. Pattabhin kautta shakteissa korostui aina rakkaus, egottomuus ja työskentely sen eteen. Hän myös valtavasti koulutettuna miehenä vaati meiltä omistautumista hengelliselle kirjallisuudelle. Hän ikäväkyllä piti mahdottomana että ihminen pystyisi tajuamaan mitään, mikäli hän ei opiskele tekstejä sanskritiksi, alkuperäisellä metodilla. Onneksi elämänsä viimekymmenellä hän pehmensi linjaa hiukan ja suostui keskustelemaan opettajista, joita meidän pitäisi käyttää esimerkkeinä. Näistä nousi tietenkin suurimpana hänen perheensä Guru, Sri Adi Shankaracharya sekä tietenkin Vivekananda. Ei tietenkään vaadi edes järkeä että näkee hänen olleen Advaita Vedantan professori (Vidvan). Ja toivoneen että haemme oppimme tämän vedantan alta. Hänen konferensseissaan shakti keskustelut saivat aina useammin Tantrisen pohjan ja tipahdin usein raiteilta hänen käydessään oppeja niin raivoisalla nopeudella läpi, lisäksi silloin kun hän lisäsi täyslaidallisen auyrvedaa ja astrologiaa mukaan, näytti siltä että salissa nyökytteli ihmisiä, ilman että joukossa olisi ollut yhtäkään joka todella olisi tajunnut missä mennään. Onneksi tallella on valtavia määriä haastatteluja, mutta koska ne on usein pikakirjoituksella tehty, on "epäselvien" sanojen tilalle laitettu kolme pistettä ja välillä lauseissa näitä pisteitä riittää. Puheiden nauhoitus oli kiellettyä.

Okei kerron lyhyesti vielä miten tällä viikolla edetään Ahimsa teemassa, meillä ei ole pakko tehdä mitään, mutta viimeksi kaikki tulivat mukaan. Tälläkertaa menemme prathyaran kautta tietyn chakran heijastus pintaan ja minulla on kolme erillaista huomiopistettä, joihin huomion tuominen avaa chakran joko käsittelyn alle, aukeaa, tai voi syntyä huomioita siitä että me emme ole vapaita. Lähden liikkeelle Vissudha chakrasta, koska siihen kuuluu oleellisena osana ilmaisu, tulee siitä varmasti kokemisen arvoinen hetki monelle jolle Astanga on ollut takareiden venytystä shoppailun lomassa. Kerron loppuviikosta miten kävi, mikäli saan palautetta. Siirrymme siitä totuuden käsittelemiseen, jolle viikon uhraaminen tekee varmasti monelle hyvää. Lopulta toivon että ihmiset pystyisivät hymyilemään kehollaan, että se olisi yhteinen käsite. Astangajooga on harjoitus vapautumiseen. Tiedän ettei minun tarvitse ruuvata kenenkään aivoja tai psyykata, että saisin jotain sieltä auki. Ihmiset ovat tehneet valtavan työn harjoitellessaan kanssani, siellä on herkkyys varmasti auki tavalla ettei sieltä hengen aktivointi tarvitse tippaakaan taikavoimia.
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla

LähetäLähetetty: Tiistai 17.12.13 20:59 Vastaa lainaamalla viestiä
Kim

Prana, selkis.

Mites tuo istuminen ja meditoiminen keissi? Jossain taisit mainita 4 tunnin haamurajan liittyen meditointiin. Tästä tuli mieleeni tämä malli: http://en.wikipedia.org/wiki/Samatha#Factors_in_.C5.9Bamatha

LähetäLähetetty: Keskiviikko 18.12.13 13:25 Vastaa lainaamalla viestiä
V

Tuuppaan itseni mukaan kun alkoi kiinnostaa. Pahoitteluni Smile Yritän ylläpitää hyvää keskustelua. Kimin esittämä samatha taulukko on muuten käytännöllinen. Luulen että pidempään samathaa meditoineet löytävät itsensä ja harjoituksensa jostakin kohdasta.

Ilpo, haluaisin kysellä sinulta muutamaa juttua koskien Advaita Vedantaa ja tantraa. On erittäin hienoa että astanga joogan parissa on ihmisiä jotka todella ovat kiinnostuneet filosofiasta! Onnea ja menestystä koulullesi! En nyt kritisoi sinua tai astanga joogaa, vaan haluan vain selventää asioita vaikka kysmykseni voivat olla kärkeviä tai olen eri mieltä kanssasi. Pidetään asiat esillä, ei henkilöt, kiitos.

Ensinnäkin, se että vain sanskritia osaavat voisivat oppia tai kokea sen mistä Intian henkisissä filosofioissa puhutaan on pahemman laatuista hölyn pölyä. Tuollainen näkökulma pitää yllä "mystistä", uskonnollista erottelua joka ei minun mielestäni kuulu enää nykypäivään. Esim. kristinuskossa jo vuosisatoja sitten uskonpuhdistuksen myötä päästiin eroon uskomuksesta "vain latinaa osaavat voivat olla aiodsti henkisiä".

Erikoista kuulla että Patthabi Jois oli Advaita Vedantan professori ja puhui tantrasta. Esitän lyhyen käsitykseni siitä miten Intian henkisiä filosofioita voi erotella. Tämä ei ole mitään mystistä tiedettä minkä voi oppia vain alkuperäisellä kielellä, vaan peruskauraa josta jokainen voi lukea jo laajasti käännetyistä teksteistä tai vaikka wikipediasta. Asia on tietysti huomattavsti "monisyisempi" kuin mitä esitän, mutta perusideat voi hyvin tiivistää.

Joogan kanssa käsi kädessä menee usein Samkhya filosofia. Sen keskeisin piirre on että erotetaan Purusa (tietoisuus) ja Prakriti (ilmiömaailma, aine). Samkhya on dualistinen filosofia, jossa meditaation päämäärä on Purusa joita on monia. Samkhya on dualismin lisäksi siis pluralistinen. Advaita Vedanta lisää tähän että on vain yksi tietoisuus, pois dualismi ja pluralismi. Ilmiömaailma, materia, on illuusiota (maya), ei todellista. Yksi tietoisuus ihmisessä (atman) on sama kuin kaikkialla oleva yksi tietoisuus (brahman). Mutta koska ilmiömaailma on vain harhaa, yksi puhdas tietoisuus (atman=brahman) on liikkumaton, ei-aktiivinen. Ei ole muutosta vaan atman-brahman on ikuinen. Antiikin kreikassa oli myös monia saman käsityksen omaavia filosofeja.

Sen sijaan Tantran kannattajia ja elossa pitäjiä ovat nimenomaan Shaivistit (shiva). Yksi tunnetuimmista ja vanhimmista suuntauksista on Kashmirin Shaivismi. Tantrassa on kyse siitä, että ilmiömaailma (shakti) on yhtälailla totta kuin puhdas tietoisuus (shiva). Ilmiömaailma nousee tietoisuudesta, shivasta, eli kaikki on kyllä tietoisuutta, mutta tietoisuudella on aktiivinen puoli, shakti. Shakti esitetään usein feminiininä, shiva maskuliinisena. Shakti koetaan tantristen harjoitusten avulla, etenkin kundaliinia pidetään tärkeänä. Tämän takia kashmirin shaivismin filosofia, Trika, on erilainen kuin Advaita Vedantan ja itse asiassa ikään kuin vastakkainen. Tästä voitaisiin jatkaa vielä Buddhan oppeihin ja muihin Intian ei-ortodoksisiin filosofioihin ja perinteisiin jotka poikkevata yllä mainituista, mutta ei mennä sinne nyt.

Mihin filosofiaan Patthabi Joisin ja tärkeämmin, Ilpo, juuri sinun opettama astanga jooga kuuluu? Onko kyseessä Samkhyan mukainen eron kokeminen ja näkeminen tietoisuuden ja ilmiömaailman välillä? Vai onko kyseessä kaiken kokeminen ja näkeminen yhtenä, liikkumattomana tietoisuutena jossa ilmiömaailma on vain harhaa? Vai onko kyseessä myös tietoisuuden aktiivisen puolen kokeminen ja näkeminen kundaliini shaktin (pyhän äidin) muodossa?

Miksi höpötän tällaisia ei ole että haluan päteä. Haluan ymmärtää mitä mikäkin suuntaus opettaa ja miksi. Kukaan ei kasva tyhjiössä. On mielestäni aivan turhaa vedota, että en opiskele mitään filosofiaa vaan "ilmennän" vain syvää subjektiivista totuutta. Subjektiivinen totuus on aina ehdollistettua historian, kulttuuristen ja kaikkien karmisten syiden (tämä ja edellinen elämä) vaikutuksilla. Mielestäni on yksinkertaisesti parempaa pitää peli selkeänä ja opettaa rehellisesti sitä mihin taidot ja kokemus riittää ja olla ylpeä siitä. Mutta samalla tunnustaa että ei välttämättä tiedä vielä aivan kaikkea. Tai että asioita voi lähestyä aivan eri tavalla mihin itse on tottunut...

LähetäLähetetty: Keskiviikko 18.12.13 13:33 Vastaa lainaamalla viestiä
Kim

Heitän tähän vain sellaisen välikommentin V:lle, että onpa mukava lukea noin hienosti jäsennettyä tekstiä! Filosofian opiskelu näköjään kannattaa. Pitäisköhän munkin ottaa asiaksi Smile

LähetäLähetetty: Keskiviikko 18.12.13 15:21 Vastaa lainaamalla viestiä
ilpo

V kirjoitti:
En nyt kritisoi sinua tai astanga joogaa, vaan haluan vain selventää asioita vaikka kysmykseni voivat olla kärkeviä tai olen eri mieltä kanssasi. Pidetään asiat esillä, ei henkilöt, kiitos.

Hieno lähtökohta jos käydään ihmettelemään mielummin tapahtumia, kuin sitä miten esim. ärsytän sinua ja olet nähnyt minut jossain ostarilla ja en ollut lainkaan jooginen jne.. katotaan. Kiitos.

V kirjoitti:
Tuollainen näkökulma pitää yllä "mystistä", uskonnollista erottelua joka ei minun mielestäni kuulu enää nykypäivään

Se oli omastamielestänikin täysin fasistinen kommentti. Pattabhi ei ollut todellakaan sujuvasanaisin opettaja. Ikäväkyllä monilla Bramiineilla oli samansuuntaisia näkemyksiä ja niitä korostivat joogaoppilaiden alhaisuus kunnioittaa perinteitä. Kun tänä päivänä katselee Mysoressa sitä joukkoa, on ihme että he uskovat edes sen verran meihin, että he viitsivät vaivautua koululla opettamaan filosofiaa, sanskritia, chanttausta jne. Onneksi Pattabhi näki ilmeisesti oman näkemyksensä mahdottomuuden ja kuten kirjoitin asiahan muuttui jo 2000 luvun alussa. Anyway hän omaksui uuden asenteen ja käytti sitä opettamiseen vielä vuosia ennen kuin menehtyi. Pattabhi oli monessa mielessä epätäydellinen ja hullu, se teki hänestä omissa silmissäni niin legendaarisen. Kun hänet olisi laitettu intialaisten Gurujen jonoon, jossa olisi ollut esim. Amma, N. Devi ja mikä tää tuhkaa taikova kikkarapää sieltä jostain, Osho jne.. joku olisi tullut ottamaan Pattabhia kädestä että tulepas nyt pois, ettehän te edes näytä Gurulta, missä viitta, missä muovikruunu?! -äijä veti treenit calvin clainen kalsareissa ja iltaisin pukeutui dotiin. Hän eli hyvin yksinkertaisesti.

V kirjoitti:
Erikoista kuulla että Patthabi Jois oli Advaita Vedantan professori ja puhui tantrasta.

Niin no eihän Patanjalin Sutratkaan ole Advaitistisia, silti hän perusti koko harjoituksensa niihin. Advaita vedantan Professori hänestä tuli 17 vuoden omistautuneen opiskelun jälkeen. Hän näki asiat ehdottomasti epäduolistisina, mutta oli silti esim. Harras Shaivisti. Jos olet nähnyt kuvaa Pattabhista, jossa hänellä on tuhkalla maalatut merkit otsassa ja käsissä, ne ovat juuri Advaita Vedantaa seuraavien Shaivistien merkit kolmesta maailmasta.
--Sitten kirjoitat paljon Shaivismista ja tantrasta, joissa ei mielestäni ole mitään epäselvää. Kyllä Purusa, Prakriti, Atman ja Brahman menevät ihan text-book tyylisesti kuten kirjoitat. Samkhyaa en ole seurannut, enkä toistaiseksi ole siihen omissa opinnoissa tähtäämässäkään. Tähän tosiaan jos vielä ottaisit erillaiset ääribudhalaiset näkemykset mukaan, saisit paljon tekstiä aikaan, mutta mulla loppuisi ainakin kyky yhdistellä ajatuksia. Mutta Pattabhin filosofiaan kuului aina painottaa että Atman ja Brahman ovat yksi ja sama. Hyppään kappaleet yli joissa et kysy mitään.

V kirjoitti:
Mihin filosofiaan Patthabi Joisin ja tärkeämmin, Ilpo, juuri sinun opettama astanga jooga kuuluu? Onko kyseessä Samkhyan mukainen eron kokeminen ja näkeminen tietoisuuden ja ilmiömaailman välillä? Vai onko kyseessä kaiken kokeminen ja näkeminen yhtenä, liikkumattomana tietoisuutena jossa ilmiömaailma on vain harhaa? Vai onko kyseessä myös tietoisuuden aktiivisen puolen kokeminen ja näkeminen kundaliini shaktin (pyhän äidin) muodossa?

Ei missään nimessä ensimmäinen vaihtoehto. Toivon että pystyisin opettamaan kaiken näkemisen yhtenä. Kuten jos Joogi kunnioittaa elämää, sitä samaa elämää on kaikki, tämän minkään välillä ei ole minkäänlaista paremmuutta. Samaa pätee myös opettajiin ja oppimiseen. Toivon että pystyisin opettamaan asennetta, että ihminen olisi kiitollinen jokaiselle opettajalle jolta on oppinut jotain. Yritän välttää opettamasta subjektiivista totuutta, sillä silloin menettäisin kaiken mielenkiinnon siitä mitä tapahtuu kun ihmisiä laitetaan saliin vierekkäin harjoittamaan joogaa. Tänään Pratyahara oli todella mielenkiintoinen kun sitä purettiin. Opettajana toivon että pystyn innostamaan ihmisiä avaamaan itsensä ja jokaisen, "aloittelijan" kaksi tuntiakin joogaa harjoitelleen ihmisen kertovan kokemuksestaan tuovan perinteeseemme jotain mikä siitä on puuttunut. Tänään yritin opettaa oppilaalle hengitystekniikkaa jossa hän hengittää itseään auki, tekniikalla jossa vastakohtana on väkivaltaisen ihmisen jännittyneisyys, itsensä suojaaminen tämä kun ihminen on valmis johonkin pahaan tekoon, miten hengitys kiihtyy, että aistimalla tämän, sen vastakohta on helpommin saavutettavissa, jossa ihminen on herkkänä ja auki. Jos ihmiselle sanoo että että hengitä herkkänä ja auki, siitä ei välttämättä tule yhtään mitään.
Mä opiskelen jatkuvasti joogaa. Mulle käy eri perinteet, joudun tulkitsemaan niitä tämän Espoolaisen kapasiteetin mahdollistamilla keinoilla. Se että Hinduksi en syntynyt ja uskon olleeni nopeasti kivitetty urpo väärässä paikassa maailmaa. Mielenkiintoista on se että jooga pelasti mun elämän ja mä oon luvannut antaa sille kaiken.

Opettajani opiskeli Krishnamacharyan kanssa 27-vuotta. Sen jälkeen hän alkoi opettaa. Lähden hieman eri lähtökohdista, mutta mulla on puolellani usko ja into, se että tiedän kokemuksesta tämän toimivan. Tätä ei tarvitse edes viedä feminiinisen kundaliinienergian pariin, mä en todellakaan kutsu kundaliinia "äiti kundaliiniksi". Näen että mitä enemmän ihmiset pystyvät harjoittamaan voimakkaita Asanoita ilman että kundaliini posauttaa aivot autiomaahan, sen parempi. Uskon niin monenlaiseen lähestymistapaan. On upeaa kun ihminen on älykäs kuten sinä V, se mikä siinä on vain rankkaa että helposti sitä juhlii itsensä sellaiselle alueelle, jossa itse on ainoa joka ymmärtää omaa kieltänsä. Toivottavasti pystyt pitämään oman innostuksesi, vai oliko tämä haastamista tai mitä vaan, jossain täällä missä ymmärrämme sitä.

Otan esimerkiksi musiikin. Voimme nauttia jostain jazz biisistä aivan mielettömästi, kuunnella kuinka joku vinguttaa sordiinoa niin että sydämeen sattuu. Sitten siihen tulee joku opiston-mies ja selittää sen sordiinon niin loppuun että ikinä ei tee mieli kuunnella samaa biisiä.

Älä nyt ollenkaan samaista itseäsi tähän, vaan toivon että ymmärrät miksi en käytä jokaista mahdollista sanaa, ehkä en vastaa toivomalla tavallasi. Tässä on mahdollisuus että luonkin vain suurempaa hämmennystä. Voi olla että minulla ei tosiaankaan ole vastauksia kysymyksiisi. Mutta jos vaikka osaisin selittää kaiken, välttäisin tekemästä sitä ettei minusta tulisi sitä jazz musiikin selittäjää joka saa ihmiset lopettamaan jazzin kuuntelemisen.

Pattabhi Joisin elämäntyö oli aivan uskomaton, hänen elämäntarinansa on todella uskomaton. Kerron hänen heikkouksistaan siksi, että toivon lukijan pystyvän näkemään kehityksen, sen että me kaikki voimme muuttua paremmaksi. Tuo sanskrit pätkä on Sandra Anderssonin vuonna 1994 tekemässä haastattelussa, jonka käännätin 2002.

LähetäLähetetty: Torstai 19.12.13 00:49 Vastaa lainaamalla viestiä
V

Kiitos vastauksista.

Lainaus:
ja olet nähnyt minut jossain ostarilla ja en ollut lainkaan jooginen jne..

Älä huoli, ei kiinnosta tuollaiset "ulkoiset" asiat sitten tippaakaan Smile

Lainaus:
On upeaa kun ihminen on älykäs kuten sinä V, se mikä siinä on vain rankkaa että helposti sitä juhlii itsensä sellaiselle alueelle, jossa itse on ainoa joka ymmärtää omaa kieltänsä.

En ole erikoisen älykäs. Koulussa pärjäsin melko huonosti, pääsin juuri ja juuri lukion läpi. Olen vain jaksanut tonkia tietoa asioista, lukea, kysellä, keskustella ja seurata monia lähteitä vuosien ajan koska asia kiinnostaa. Jos pidät minua "vain" älykkönä joka sotkeutuu omiin näppäryyksiiinsä, ei haittaa. Olen saanut kuulla tästä ennenkin ja taidan kuulla jatkossakin Smile

Lainaus:
Mutta Pattabhin filosofiaan kuului aina painottaa että Atman ja Brahman ovat yksi ja sama.

Kuulostaa juurikin siis Advaita Vedantalta. Hieman sekaannusta aiheuttaa kun sanoit: "Advaita vedantaa seuraavat Shaivistien merkit..." Adi Shankara kyllä myöhemmällä iällään alkoi taipua tantran suuntaan, mutta vedaa ja shaivismia ei voi oikein yhdistää ongelmattomasti. Shaivismissa on monia piirteitä ja opettajia jotka eivät seuraa vedan käsityksiä. Kai advaita vedantaa voi kuitenkin sanoa myös shaivismiksi, en tiedä. Mutta tämä on tietenkin todella laaja alue joten ei mennä siihen.

Tästä nousee kuitekin yksi asia mistä olen nimen omaan oman kokemukseni ja ymmärrykseni kanssa täysin eri mieltä kanssasi: shakti.

Lainaus:
Tätä ei tarvitse edes viedä feminiinisen kundaliinienergian pariin, mä en todellakaan kutsu kundaliinia "äiti kundaliiniksi". Näen että mitä enemmän ihmiset pystyvät harjoittamaan voimakkaita Asanoita ilman että kundaliini posauttaa aivot autiomaahan, sen parempi.

Kundaliini shakti ei posauta mitään aivoja pihalle. En ymmmärrä mistä sinulla on tuollainen harha käsitys. Aggressiviset pranayamat ja väkisin puskeminen harjoituksessa (vaikka asana) ovat ne mitkä posauttavat aivot pihalle. Kun sain ensimmäisen todella toimivan shaktipatin eli energiasiirron pätevältä opettajalta, joka todella hallitsi asian ja pystyi "herättämään" shaktin, ymmärsin suoraan omasta kokemuksestani miksi shaktia kutsutaan nimenomaan pyhäksi äidiksi. Sittemmin olen saanut myös muita shaktipateja erittäin pätevältä opettajalta (heh heh...), joka on laajentaneet kokemustani ja ymmärrystäni asiasta. Joten puhun asiasta omasta kokemuksesta enkä mistään "joogisesta tietosanakirjasta". [/quote]

LähetäLähetetty: Torstai 19.12.13 02:09 Vastaa lainaamalla viestiä
Kim

ilpo kirjoitti:
...Ikäväkyllä monilla Bramiineilla oli samansuuntaisia näkemyksiä ja niitä korostivat joogaoppilaiden alhaisuus kunnioittaa perinteitä...

Onneksi Pattabhi näki ilmeisesti oman näkemyksensä mahdottomuuden ja kuten kirjoitin asiahan muuttui jo 2000 luvun alussa...

...Advaita vedantan Professori hänestä tuli 17 vuoden omistautuneen opiskelun jälkeen...

...Tätä ei tarvitse edes viedä feminiinisen kundaliinienergian pariin, mä en todellakaan kutsu kundaliinia "äiti kundaliiniksi". Näen että mitä enemmän ihmiset pystyvät harjoittamaan voimakkaita Asanoita ilman että kundaliini posauttaa aivot autiomaahan, sen parempi. Uskon niin monenlaiseen lähestymistapaan...

Joogaoppilaiden kyvyttömyydestä kunnioittaa perinteitä yleisellä tasolla. Niin minun kuin edesmenneen opettajani näkemys on se, että monesti vanhat Idästä tulleet perinteet kantavat mukanaan ison lastin turhaa tavaraa, jotka vaan haittaavat varsinaista asiaa. Olen itsekin etsikkoaikanani törmännyt todella erikoisiin ja epäkäytännöllisiin intialaisiin guru-ilmiöihin joihin katsoin syyn löytyvän uskonnollisesta kulttuurista. Se on hyvä, että jotkut pistää noita aitoja matalaksi. On iso porukka, joka sitä ei tee ja silloin koko opetus värittyy. Tällaista ulkokohtaisuutta näkyy paljon länsimaisessa joogassakin mutta yleisesti ottaen lienee kuitenkin niin, että länkkäreillä on tervettä järkeäkin mukana eikä mennä vaan sen varassa mitä joku oranssiin pukeutunut liuhuparta on sattunut sanomaan.

Niin, että Pattabhi tajusi tuon kuvion jo 2000-luvun alussa, opetettuaan länsimaisia yli 35vuotta ja ollessaan itse 85-vuotias. Hehehe, no oppia ikä kaikki Smile Sehän toki on yleisessä tiedossa, vähän edelliseen kappaleeseenkin viitaten, että vanhat dinosaurukset eli juuri nuo yksityiskohtia myöten perinteisiin nojautuvat hindulaiset ja buddhalaiset perinteet oppivat hyyyyviiiin hitaasti uusia temppuja hankkiutumalla eroon omasta kulttuurillisesta painolastistaan.

Olen seurannut FB:n Jooga-ryhmän keskustelua tästä samasta aiheesta nyt pari päivää. Vaikuttaa siltä, että joogan (ei pelkästään astangan) henkinen puoli tarkoittaa monille kirjojen, joogafilosofian, opiskelua. En tietenkään sano etteikö näin voisi tai saisi tehdä mutta mun takaraivooni on iskostunut jatkuvan harjoittelun ja oman kokemuksen kartuttamisen tärkeys verrattuna kirjojen lukemiseen. Kyllä varmasti vaikkapa advaita vedanta-filosofian professori tietää yhtä ja toista monestakin asiasta mutta en voi olla ajattelematta sitä, että professoriksi tullaan kuitenkin vain kirjoja lukemalla. Jokainen pystyy siihen mutta jokainen ei pysty meditoimaan ja tulemaan oivallukseen (vaikka se potentiaali onkin olemassa) ja ilmentämään tuota filosofiaa elävässä elämässä teoin.

Juuri jokin aika sitten ystäväni postasi minulle Facebookissa (olikohan) Harvardissa pitkään opettaneen professorin haastattelun, jossa hän selosti koko buddhalaisen polun alusta loppuun. Se oli teknisesti hieno suoritus mutta minun sydämeeni se koski niin pirusti koska ne kaikki oli täysin tyhjiä sanoja, ihan kokonaan vailla kokemuksellista pohjaa, joka on minkä tahansa joogapolun A ja O. Vaikka filosofialla ja konseptuaalisella näkemyksellä on sijansa, niin tietotaito elävässä elämässä on ihan-toinen-asia.

Tuosta viimeisestä kundaliini-lainauksesta. Se on sekava. Aiemmin Ilpo kerroit, että tarkoitat kundaliinilla praanaa. Jos puhutaan feminiinisesti latautuneesta praanasta niin silloin ollaan vasemmassa nadissa, vasemmalla puolen kehoa. Kun puhutaan Pyhästä Äidistä, shakti-prinsiipista, kundalini shaktista (eli ei praanasta) niin silloin ollaan idan ja pingalan välissä sushumnassa, jonne kaksinapaisuus (feminiininen/maskuliininen) ei yllä. Ei siis ole korrektia puhua Pyhän Äidin "feminiinisesti latautuneesta praanasta" koska kundalini shaktissa on kyse ihan eri energiasta, jolla on ihan erilainen funktio kuin praanalla. Praana on latautunut feminiinisesti tai maskuliinisesti mutta kundalini shakti on huomattavasti hienovaraisempaa kuin praana ja nondualistista.

Eli astangassa on kyse praana sadhanasta. OK. En ihmettele miksi korostat sitä miksi kundaliini (minun kielelläni praana) pitää pitää aisoissa. Minun kokemukseni mukaan, (ja minäkin olen aikoinaan tehnyt valtavan määrän eri pranayamoja pidätyksineen, pahoine ylilyönteineen), pelkkä praana sadhana ilman elävää, jokaisessa harjoituksessa uusittavaa yhteyttä henkiseen mestariin on sanalla sanoen alituinen miinakenttä. En ihmettele jos oppilailla alkaa mopot keulia.

Jatkan vielä vähän vaikka tämä meneekin keskustelusta pohdinnan puolelle, koskien niin käsityksiäni astangasta kuin yleisestikin.

Minun silmiini näyttää siltä, että on olemassa erilaisia tasoja harjoitella, joista pelkän fyysisen kehon harjoittaminen on toisaalta kaikista epäsuorin (joogisessa mielessä) ja toisaalta suorin. Ero, ja se onkin äärimmäisen merkittävä ero, on tarkkaavaisuus-elementissä. Tarkkaavaisuuden harjoittaminen asettaa sitten praana-harjoittelunkin, ainakin ajan myötä, oikealle paikalleen (ymmärrys praanasta ja kundaliinista) jos opetukseen ei sisälly shakti-vihkimyksiä ja henkisen kokemuksen siirtoja. Ilman kokemuksen siirtoja kyse on tavattoman pitkästä tiestä.

Etsin vuosia sellaista asanaopettajaa, jolla olisi syvällinen kokemus ja ymmärrys meditaatiosta. Tiesin, että vain meditoimisen kautta saavutettu tieto ihmisestä henkisenä ja relatiivisena olentona niin sanotusti yltäisi pohjaan asti. En tänä päivänäkään usko kenenkään tulevan syvälliseen ymmärrykseen itsestään ja elämästä vain asanoita ja praanaa treenaamalla (ja minäkin treenasin vuosia järjettömän kovaa fyysistä ja praanatreeniä) vaikka nämä angat ovat tietenkin hyvin tärkeä vaihe joogisen harjoittelun kokonaisuudessa. Etsinnöistä huolimatta en sellaista opettajaa onnistunut löytämään. Eräs ystäväni, joka nykyisin on valtuutettu buddhalainen meditaatio-opettaja sanoi samaa 10 vuoden astangakokemuksella.

Sitä aina sanotaan, että "kyllä tähän meidän systeemiin kuuluu henkisyys ja tämä polku johtaa valaistumiseen" mutta mielestäni tämän pitää sitten näkyäkin selvästi jossain. Se pitää olla auki selitetty, tavalla tai toisella, suullisesti tai kirjallisesti, eikä pelkkinä sivumainintoina. Olen tähän henkisyys/valaistumiskuvioon törmännyt myös astangan parissa, itse asiassa myös Ilpon pitämässä astanga demonstraatiossa vuosia sitten, kuten myös toisen suomalaisen päätoimisen astangaopettajan suusta. En sano tätä pahalla. Sanon vaan ääneen sen mitä ajattelen ja miten katson näitä asioita.

Mielelläni näkisin sellaista asanaopetusta enemmän, joka itsessään perustuu hiljaa ja paikallaan tutkitun ja ymmärretyn tarkkaavaisuuden (keskittyminen ja rentoutuminen yhdessä) varaan. Minun nähdäkseni kaikenlainen joogaharjoittelu perustuu tarkkaavaisuuteen mutta tästä näkökulmasta lähtien asanaharjoittelua ei juuri tunnuta opettavan (jos olen väärässä niin huudelkaa) ja koska sitä ei opeteta niin moni ei sitä osaa, eikä tätä taitoa pääse suoraan kultivoimaan vaikka se on juuri "se" mikä tekee joogasta joogaa.

Pitkän prosessin jälkeen olen itse asiassa itse pohtinut sitä jos joskus pitäisin asanajoogaajille workshoppeja tarkkaavaisuuden ja fyysisen treenin yhdistämisestä vaikka en itse asanajoogi olekaan (vaikka treenaankin asanoita muutaman kerran viikossa pikkuisen, pääosin toisenlaista fyysistä harjoitusta).

Joogan nykyinen kenttä on monivivahteinen ja niin sen kuuluu ollakin. Kuitenkin mieluusti näkisin joogassa tätä suoraan tarkkaavaisuuteen pohjautuvaa harjoittelua, joka sivuuttaa mielen koukerot ja paljastaa tietoisuuden ilman minää eli kuuluisasti sanoen saa aikaan sen niin sanotun joogan, "yhdistymisen" (skt. yuj), chitta vritti nirodhan. Eli yhdestä näkökulmasta katsottuna asanaharjoittelu (tai fyysinen harjoittelu ylipäätään) ei ole keino siihen, että pystyy aloittamaan istuallaan meditoimisen vaan fyysinen treeni on jo se meditaatio itsessään. Ja kun ymmärtää mitä tarkkaavaisuus ja sen harjaannuttaminen käytännössä on niin jokainen hetki on hedelmällistä maaperää itsensä tuntemisen lisäämiseksi.

LähetäLähetetty: Torstai 19.12.13 12:55 Vastaa lainaamalla viestiä
SatuR

Tulin laittamaan tähän väliin vaan että onpa hienoo että käydään tällaista asiallista keskustelua astangasta. Yritin selittää facebookissa kuinka astangassa opetetaan muutakin kuin asanaa ja pranayamaa, mut en tainnut osata selittää kovin hyvin. Toivottavasti osasin tuoda esille nyt sen, että käsitykseni mukaan asanaharjoituksessa kun käytetään hengitys+bandhat+drishti -metodia, tuloksena on/tarkoituksena on kehittää pratyahara - sitten dharana - ja dhyana. Mä olen käsittänyt - ja voi olla että käsittänyt täysin väärin - et esim. Sharath ymmärtää "meditaatio" -sanan tarkoittavan dhyanaa joka on kuitenkin aika edistynyt keskittymisen taso. Eli kun usein sanotaan ettei astangassa ole meditaatiopuolta - on, mutta se on tulos pitkäaikaisesta harjoittelusta, muistaakseni joku kysyi joskus meditaatiosta ja Sharath sanoi taas jotain näitä että "ei se ole vielä meditaatiota jos sä istut ja panet silmät kiinni" ja korosti pratyaharan kehittämistä juuri asanaharjoituksessa. Toisaalta monilla tuntemillani astangan opiskelijoilla on erillinen meditaatioharjoitus, esim. tiibetinbuddhalaisuus on aika suosittua. Voit Ilpo korjata jos käsitin väärin. No tuo nyt oli tuollainen väliheitto, kiitos kun tällaistakin keskustelua on josta nyt kuitenkin oppii enemmän kun tuolla FB:n joogaryhmässä. t. Satu

LähetäLähetetty: Torstai 19.12.13 13:20 Vastaa lainaamalla viestiä
ilpo

Kim kirjoitti:
Niin, että Pattabhi tajusi tuon kuvion jo 2000-luvun alussa, opetettuaan länsimaisia yli 35vuotta ja ollessaan itse 85-vuotias. Hehehe, no oppia ikä kaikki Smile

Mutta verrattuna omaan opettajaansa, avoimuus länkkäreitä kohtaan oli valtava. Koska Intialaisia tämä perinne ei juuri ole kiinnostanut pitkälle vietynä, eli Astangaa on käytetty lääkkeenä ja kun sairaus on parantunut, harjoituskin on lopetettu. Oli tarkasti harkittu ele siirtää Intialaista filosofiaa eteenpäin länsimaisille oppilaille. Silti mitään ei pystynyt ostamaan! Esim. Pranayamat, vaati n. 6 - 15 vuoden säännöllisen Asana harjoittelun, ennenkuin Pattabhi alkoi opettaa Pranayamaa.

Kim kirjoitti:
Olen seurannut FB:n Jooga-ryhmän keskustelua tästä samasta aiheesta nyt pari päivää. Vaikuttaa siltä, että joogan (ei pelkästään astangan) henkinen puoli tarkoittaa monille kirjojen, joogafilosofian, opiskelua. En tietenkään sano etteikö näin voisi tai saisi tehdä mutta mun takaraivooni on iskostunut jatkuvan harjoittelun ja oman kokemuksen kartuttamisen tärkeys verrattuna kirjojen lukemiseen.

Se on sääli että opettaja-oppilassuhteita ei juuri ole mahdollisuus rakentaa ja epäluotettavat rahastajat ovat syöneet tätä luottamusta todella pahasti. Kuten RYT 200 opettajakoulutus, tuollaiset ajatuksetkin saisivat minut sulkeutumaam kirjastoon ja pysymään kaukana jokaisesta joka kehuu itseään "oppineeksi" opettajaksi. yök

Kim kirjoitti:
Kyllä varmasti vaikkapa advaita vedanta-filosofian professori tietää yhtä ja toista monestakin asiasta mutta en voi olla ajattelematta sitä, että professoriksi tullaan kuitenkin vain kirjoja lukemalla. Jokainen pystyy siihen mutta jokainen ei pysty meditoimaan ja tulemaan oivallukseen (vaikka se potentiaali onkin olemassa) ja ilmentämään tuota filosofiaa elävässä elämässä teoin.

Höpsis pöpsis. Pattabhi Joisissa ei ollut tippakaan yksiulotteista nörttiä joka olisi tuijottanut elämää kirjojen takaa, hän nimenomaan käski ihmisten kokea filosofiaa, että mikäli filosofia ei olisi käytännöllistä se on täysin turhaa. Mies pyöritellyt typeryyksiä tai näsäviisaita kirjaviisasteluja koskaan, vaan oli Joogi suurella JIILLÄ. Hänen perinnettään lännessä harjoittelee arviolta 1000 000 oppilasta, meillekin paukkaa jatkuvasti ihmisiä sisään, nimenomaan oppimaan tätä käytännöllistä joogaa, eivätkä he varmasti tule minua katsomaan, vaan he tietävät että opetan Pattabhin metodia muuttumattomana eteenpäin, että he saavat saman kokemuksen harjoituksesta kuin muiden opetuslinjaan siunatuiden opettajien opissa. Titenkin vuodet tuovat oman lisänsä, mutta voit uskoa että minua vihataankin paljon ja minusta keksitään juoruja jotka ovat aivan perseestä, siksi että joogaava suomi on edelleen niin mielettömän pieni ja monelta kantilta säälittävä. Tämä internet mukaanlukien. Pattabhilla oli elämästä valtava kokemus ja vaikka hän opettikin lännessä Asanaa aikaisemmin, sai E. Stern käännettyä Pattabhin kirjan Yoga Mala vasta 1999. Jos ajattelet että Pattabhista tuli suuri Jooga Guru kirjoja lukemalla, niin muuta sen verran kantaasi, että tuo mukaan miehn opinnot Sri T. Krishnamacharyan kanssa 12-39 vuotiaaksi, jonka aikana he kävivät läpi valtavan määrän joogaa, paransivat ihmisiä. Pattabhi Jois oli mielettömän hauska, vaikka olikin pelottava ja saattoi tempasta suht´pienestäkin virheestä. Hänen viikottaiset konferenssit pursusivat viisautta ja uskomaton ominaisuus oli se kun ihmiset kysyivät häneltä jotain, hän vastasi suoraan tälle oppilaalle, antoi sen vastauksen jonka oppilas todellisuudessa tarvitsi. esim.
Viittasin ja kysyin "Guruji, mitä jos harjoituksessa alkaa itkettää, pitääkö odottaa että itku loppuu, vai vain jatkaa harjoittelua ja itkeä samaan aikaan". Hän katsoi minua ja vastasi: "sinun pitää mennä naimisiin, sillä tavalla nainen antaa sinun harjoitella joka päivä, eikä häiritse sinua uhkailemalla että eroaa ja näin tuhoaa harjoituksesi". - Olin juuri eronnut rajusti hyvin emotionaalisesta parisuhteesta, hän ei sitä tiennyt, ei kovin moni muukaan. Pattabhi halusi aina tietää ihmisten elämästä ja rakasti maailman kiertämistä. Enempää en todistele asiaa. Koska tästä pitäisi jo saada selville se että kuten kuvailin, hän opiskeli professuurin, mutta oli todella elävä ihminen ja sama näkyy koko heidän suvussaan-

Kim kirjoitti:
jossa hän selosti koko buddhalaisen polun alusta loppuun. Se oli teknisesti hieno suoritus mutta minun sydämeeni se koski niin pirusti koska ne kaikki oli täysin tyhjiä sanoja, ihan kokonaan vailla kokemuksellista pohjaa

säälittävää

Kim kirjoitti:
Tuosta viimeisestä kundaliini-lainauksesta. Se on sekava. Aiemmin Ilpo kerroit, että tarkoitat kundaliinilla praanaa... Jos puhutaan feminiinisesti latautuneesta praanasta niin silloin ollaan vasemmassa nadissa...Kun puhutaan Pyhästä Äidistä, shakti-prinsiipista...idan ja pingalan välissä sushumnassa, jonne kaksinapaisuus ei yllä...Ei siis ole korrektia puhua Pyhän Äidin "feminiinisesti latautuneesta praanasta"... koska kundalini shaktissa on kyse ihan eri energiasta, jolla on ihan erilainen funktio kuin praanalla...kundalini shakti on huomattavasti hienovaraisempaa kuin praana ja nondualistista.

Mielestäni oma selostukseni oli vähemmän sekava kuin sinun. En ole kundaliinin kaveri niin että voisin jutella hänestä kuin muffinssi reseptistä.

Kim kirjoitti:
jos opetukseen ei sisälly shakti-vihkimyksiä ja henkisen kokemuksen siirtoja. Ilman kokemuksen siirtoja kyse on tavattoman pitkästä tiestä.

Ehkä tarkoitat jotain minkä ymmärrän, nyt en näe mitä ihmeen tarpeellista noissa mainitsemissasi hommailuissasi on? Tavattoman pitkä tie ei varmasti sekään ole lainkaan huono tie?

Kim kirjoitti:
En tänä päivänäkään usko kenenkään tulevan syvälliseen ymmärrykseen itsestään ja elämästä vain asanoita ja praanaa treenaamalla (ja minäkin treenasin vuosia järjettömän kovaa fyysistä ja praanatreeniä)

Niin siinä on Astangajoogan perinteessä kyse alkeisharjoituksesta. Treenin lujuus ei muuta sitä pois alkeisharjoituksesta.

Kim kirjoitti:
Etsinnöistä huolimatta en sellaista opettajaa onnistunut löytämään. Eräs ystäväni, joka nykyisin on valtuutettu buddhalainen meditaatio-opettaja sanoi samaa 10 vuoden astangakokemuksella.

Teet vain päivittäisen harjoituksesi, uskon että jokaiselle on opettaja olemassa, ehkä ei tässä ja nyt. Mutta tuolla joskus. Itse olen ollut vain n.3-vuotta ilman opettajaa siitä lähtien kun aloitin. Mutta olen ollut avoin. Tiedän miehiä jotka eivät koskaan olisi naisen oppilaita (en kyllä tiedä miksi) mutta minulla on opettajana lähes 60-vuotta harjoitellut nainen opettajana. Olen hyvin onnellisessa asemassa. Koska hän on Pattabhi Joisin tytär, hän näki myös koko Jois-perheen elämän läheltä, hengasi Krishnamacharyan kanssa, oli joogan suuri punkkari rikkoessaan rajan opettaa harjoitusta miehille ja naisille intiassa.

Kim kirjoitti:
Sitä aina sanotaan, että "kyllä tähän meidän systeemiin kuuluu henkisyys ja tämä polku johtaa valaistumiseen" mutta mielestäni tämän pitää sitten näkyäkin selvästi jossain. Se pitää olla auki selitetty, tavalla tai toisella, suullisesti tai kirjallisesti, eikä pelkkinä sivumainintoina. Olen tähän henkisyys/valaistumiskuvioon törmännyt myös astangan parissa, itse asiassa myös Ilpon pitämässä astanga demonstraatiossa vuosia sitten, kuten myös toisen suomalaisen päätoimisen astangaopettajan suusta. En sano tätä pahalla. Sanon vaan ääneen sen mitä ajattelen ja miten katson näitä asioita.

Ei kukaan kirjoituksiasi katsele pahalla. Minä oivalsin Astangan vasta harjoiteltuani yli 20-vuotta, demoja olen tehnyt lähemmäs viisikymmentä 16-vuodessa. Ehdottomasti, tämä on henkinen harjoitus, jos joku haluaisi venyttää reittä ja tehdä sitä rantamahaa, niin älkää tulko joogaan, menkää punttikselle, pääsette 1000+ kertaa helpommalla.

Kim kirjoitti:
Mielelläni näkisin sellaista asanaopetusta enemmän, joka itsessään perustuu hiljaa ja paikallaan tutkitun ja ymmärretyn tarkkaavaisuuden (keskittyminen ja rentoutuminen yhdessä) varaan.

Siis Patanjalia?

Kim kirjoitti:
asanaharjoittelua ei juuri tunnuta opettavan (jos olen väärässä niin huudelkaa) ja koska sitä ei opeteta niin moni ei sitä osaa, eikä tätä taitoa pääse suoraan kultivoimaan vaikka se on juuri "se" mikä tekee joogasta joogaa.

'huutoa' - Käytät kyllä uskomattomia sanoja, mielestäni kuvaamaan tietämättömyyttäsi myös joogakentästä, siitä mitä tällähetkellä esim. Astangassa tapahtuu (ei tietenkään kaikkialla jossakin, vaikka omalla salilllani) kirjoitat: "tämän pitäisi näkyä", "mielellään katselisin", "en tänä päivänäkään usko" jne.. epäilyttääkö nyt jokin, sano se suoraan!

Kim kirjoitti:
Pitkän prosessin jälkeen olen itse asiassa itse pohtinut sitä jos joskus pitäisin asanajoogaajille workshoppeja tarkkaavaisuuden ja fyysisen treenin yhdistämisestä vaikka en itse asanajoogi olekaan

Koetko että me Astangajoogaopettajat jostain syystä olemme tässä huonompia kuin sinä? Kerro tästä? Kurssit pystyyn ja fyrkat rullalle?

Kim kirjoitti:
mieluusti näkisin joogassa tätä suoraan tarkkaavaisuuteen pohjautuvaa harjoittelua, joka sivuuttaa mielen koukerot ja paljastaa tietoisuuden ilman minää eli kuuluisasti sanoen saa aikaan sen niin sanotun joogan, "yhdistymisen" (skt. yuj), chitta vritti nirodhan. Eli yhdestä näkökulmasta katsottuna asanaharjoittelu (tai fyysinen harjoittelu ylipäätään) ei ole keino siihen, että pystyy aloittamaan istuallaan meditoimisen vaan fyysinen treeni on jo se meditaatio itsessään. Ja kun ymmärtää mitä tarkkaavaisuus ja sen harjaannuttaminen käytännössä on niin jokainen hetki on hedelmällistä maaperää itsensä tuntemisen lisäämiseksi.

Näinhän me olemme opettaneet, juuri noilla sanoilla.

LähetäLähetetty: Torstai 19.12.13 14:37 Vastaa lainaamalla viestiä
SatuR

Nimenomaan, kuten Ilpo sanoi. Astangan fyysinen asanaharjoitus, kun siinä on mukana hengitys+bandhat+drishti, on liikkuvaa meditaatiota. Jos oikeasti pystyisi keskittymään jokaisessa vinyasassa oikeaan drishtiin (katseen kohdistamispaikkaan), hengitykseen ja bandhoihin, ja sanotaan että tekee koko 1-sarjan perinteisesti 6 pvää viikossa, siinä on sulla noin puolentoista tunnin keskittymis/meditaatioharjoitus 6 päivälle viikossa. Mutta ei sitä nyt parin vuodenkaan harjoittelun jälkeen tuolla keskittymisen tasolla pysty koko harjoitusta tekemään.

Mulle oli selvää alusta asti jonkinlaisella teoreettisella tasolla että astanga on henkinen harjoitus, mutta meni noin 12 v harjoittelua että oma kokemus on se, että astanga on energeettinen harjoitus. En osaa sanoa sitä tuon paremmin. En osaa määrittää termejä oikein (prana? kundalini?) ja sitä paitsi osaan selittää asioita suomeksi melko huonosti, koska olen opiskellut vain englanniksi ja joudun hakemaan noita suomenkielisiä termejä, mutta tietynlainen energiakokemus harjoituksessa tuli siis reilusti yli 10 v harjoituksen jälkeen - sellainen että nyt mä tajuan tosiaan mistä tässä on kyse. Astanga on kuitenkin kokemuspohjainen harjoitus, siitä voi lukea ja sitä voi käydä demoissa ja workshopeissa ja yrittää analysoida, mutta itse kokemus tulee pitkäaikaisen päivitt\isen harjoittelun kautta. En osaa selittää paremmin. Kuinka tuon kokemuksen sitten jakaa omille oppilailleen? Jos mä sanon että "harjoitelkaa 12 vuotta niin ymmärrätte mistä on kysymys" - ensinnäkin ymmärränkö mä nyt vieläkään todella mistä on kysymys, ja toisaalta, nykyisin niin monet eivät jaksais panostaa pitkäaikaiseen harjoitteluun. Kaikki pitäis jotenkin saada lusikalla syötettynä: tässä on sulle asanat ja tässä keskittyminen ja tässä samadhi! Astangassa joutuu tekemään itse aika paljon työtä.

Ja tietysti sitten kun tulee joku "kokemus" - tarkkaavaisuudesta tai tietoisuudesta - sitten on tietysti se haaste, ettei jää siihen kiinni, ettei kuvittele että nyt tietää, nyt ymmärtää kaiken - tai ymmärtää mitään! Egoa on tarkkailtava kanssa ihan koko ajan. Siinä taas auttaa hyvä opettaja Wink

Viimeinen muokkaaja, SatuR pvm Torstai 19.12.13 20:13, muokattu 2 kertaa

LähetäLähetetty: Torstai 19.12.13 15:20 Vastaa lainaamalla viestiä
Kim

ilpo kirjoitti:

...Höpsis pöpsis. Pattabhi Joisissa ei ollut tippakaan yksiulotteista nörttiä joka olisi tuijottanut elämää kirjojen takaa, hän nimenomaan käski ihmisten kokea filosofiaa, että mikäli filosofia ei olisi käytännöllistä se on täysin turhaa...

...Tavattoman pitkä tie ei varmasti sekään ole lainkaan huono tie?

Kim kirjoitti:
En tänä päivänäkään usko kenenkään tulevan syvälliseen ymmärrykseen itsestään ja elämästä vain asanoita ja praanaa treenaamalla (ja minäkin treenasin vuosia järjettömän kovaa fyysistä ja praanatreeniä)

Niin siinä on Astangajoogan perinteessä kyse alkeisharjoituksesta. Treenin lujuus ei muuta sitä pois alkeisharjoituksesta.

Kim kirjoitti:
Mielelläni näkisin sellaista asanaopetusta enemmän, joka itsessään perustuu hiljaa ja paikallaan tutkitun ja ymmärretyn tarkkaavaisuuden (keskittyminen ja rentoutuminen yhdessä) varaan.

Siis Patanjalia?

Kim kirjoitti:
asanaharjoittelua ei juuri tunnuta opettavan (jos olen väärässä niin huudelkaa) ja koska sitä ei opeteta niin moni ei sitä osaa, eikä tätä taitoa pääse suoraan kultivoimaan vaikka se on juuri "se" mikä tekee joogasta joogaa.

'huutoa' - Käytät kyllä uskomattomia sanoja, mielestäni kuvaamaan tietämättömyyttäsi myös joogakentästä, siitä mitä tällähetkellä esim. Astangassa tapahtuu (ei tietenkään kaikkialla jossakin, vaikka omalla salilllani) kirjoitat: "tämän pitäisi näkyä", "mielellään katselisin", "en tänä päivänäkään usko" jne.. epäilyttääkö nyt jokin, sano se suoraan!

Kim kirjoitti:
Pitkän prosessin jälkeen olen itse asiassa itse pohtinut sitä jos joskus pitäisin asanajoogaajille workshoppeja tarkkaavaisuuden ja fyysisen treenin yhdistämisestä vaikka en itse asanajoogi olekaan

Koetko että me Astangajoogaopettajat jostain syystä olemme tässä huonompia kuin sinä? Kerro tästä? Kurssit pystyyn ja fyrkat rullalle?

Kim kirjoitti:
mieluusti näkisin joogassa tätä suoraan tarkkaavaisuuteen pohjautuvaa harjoittelua, joka sivuuttaa mielen koukerot ja paljastaa tietoisuuden ilman minää eli kuuluisasti sanoen saa aikaan sen niin sanotun joogan, "yhdistymisen" (skt. yuj), chitta vritti nirodhan. Eli yhdestä näkökulmasta katsottuna asanaharjoittelu (tai fyysinen harjoittelu ylipäätään) ei ole keino siihen, että pystyy aloittamaan istuallaan meditoimisen vaan fyysinen treeni on jo se meditaatio itsessään. Ja kun ymmärtää mitä tarkkaavaisuus ja sen harjaannuttaminen käytännössä on niin jokainen hetki on hedelmällistä maaperää itsensä tuntemisen lisäämiseksi.

Näinhän me olemme opettaneet, juuri noilla sanoilla.

Tuon edellinen postaukseni sisälsi paljon pohdintaani yleisellä tasolla, eikä pelkästään astangaan, Joisiin ja Ilpoon liittyen. Minä todellakin olen astangan suhteen vain jokusen harjoituksen, muutaman dvd:n ja kirjan varassa ja sen vuoksi esitän näitä kommenttejani, jotta saan selvyyttä asiaan. Sinua kohtaan Ilpo minulla ei ole mitään henkilökohtaista, emme ole koskaan edes tavanneet.

Mitäs sitten kun asanan ja pranayaman alkeisharjoittelusta on päästy eteenpäin? Mitä ja miten sitten treenataan? Ja mihin se vie?

Edellinen viittaukseni tarkkaavaisuuden kultivointiin ei liity Patanjaliin mitenkään, hahaha.

Niin sitä mä just tarkoitan, että ei joogakentällä laajemmin taideta juuri opettaa tarkkaavaisuutta. Se on pieni marginaaliporukka joka sitä opettaa ja ehkä vielä pienempi porukka joka sen todella on sisäistänyt. Jos ja ilmeisesti kun sinä Ilpo opetat niin hyvä niin. Nostan sinulle hattua sen vuoksi, että olet ylipäätään tässä keskustelussa mukana. Tiedän, että on niitä jotka puhuvat selkien takana potaskaa mutta ei nyt puhuta siitä.

Kirjoitin Jooga-ryhmään tämän pätkän tarkkaavaisuudesta:

"Tarkkaavaiseksi tuleminen millä tahansa tavalla on vapaa tästä kaksinapaisuudesta. Tarkkaavaisuus ei siis ole yin eikä yang, ei sen enempää feminiininen kuin maskuliininenkaan. Tarkkaavaiseksi tuleminen, huomio ja keskittymiskyvyn käyttäminen, tarkoittaa tietoiseksi tulemista niin absoluutin luonteesta (tietoisuus) kuin myös vaihtelevista mielen sisällöistä. Tietoisena olemisen näkökulmasta on siis yhdentekevää onko fyysinen harjoitus tempoltaan rauhallinen tai kova, mummojoogaa vai 100 m pikajuoksu. Harjoittelun lopputulos ja hedelmä pitkällä aikavälillä, toki lyhyelläkin, on tietenkin ihan erilainen kun tuo tarkkaavaisuus elementti on mukana. Ja se on semmoinen elementti, jota pitää tutkia ja opiskella tyynyllä istuen ja paljon ennen kuin sen sisäistää. Vaikka kuinka lukisi kirjoja, pohtisi ja peilailisi yamoja ja niyamoja, chanttaisi sanskrittia ja niin edelleen niin mikään ei korvaa meditaatioharjoittelua, joka siis on pääosin tarkkaavaisuuden kultivointia. Jokainen ihminen on keskittynyt erilailissa tilanteissa ja ajatuksissaan jonkin verran, lukemattomia mikrosekunteja vuorokaudessa. Kyse on kuitenkin taidosta, taidon oppimisesta ja taidon hallinnasta. "

Minulla ei ole mitään astangaopettajia tai muitakaan opettajia vastaan, enkä missään nimessä tietenkään koe olevani parempi astanga asanasarjassa teitä astangeja. Kommenttini noista workshopeista koskee siis kehollisen harjoittelun ja tarkkaavaisuus-harjoittelun yhdistämistä koska sitä taitoa ei kovin monella suunnalla tunnuta opettavan. Minä en ole tuputtamassa ajatuksiani tai opetuksiani kenellekään. Kurssilaiset ja oppilaat saavat tulla ja mennä jos siltä tuntuu.

Astangasta ja joogasta laajemmin
  Jooga- ja meditaatiofoorumi Foorumin päävalikko » Yleinen keskustelu
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Sivu 1 Yht. 5  
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin  
Web-suunnittelu, ohjelmointi ja muut palvelut tämän foorumin tekijältä!