Kirjaudu sisään Rekisteröidy Ohje Käyttäjälista Haku Jooga- ja meditaatiofoorumi Foorumin päävalikko
Joogafoorumi - Keskustelufoorumi joogan ja meditaation harrastajille

Jooga- ja meditaatiofoorumi Foorumin päävalikko » Harjoitukset » Bandhoissa neuvoa tarvitseva.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe 
Bandhoissa neuvoa tarvitseva.
LähetäLähetetty: Maanantai 27.01.14 18:11 Vastaa lainaamalla viestiä
Jmets
Liittynyt: 27 Tam 2014
Viestejä: 1




Moikka kaikille!

Olen uusi täällä ja haluan heti kysellä Smile

Olen aiemmin joogannut muutaman vuoden, käynyt pari astanga kurssia joskus. Nyt on ollut joitakin vuosia taukoa. Mutta asiaan...

Miten noiden bandhojen kuuluisi tuntua, jos esim. Otetaan aurinkotervehdysten kolmioasento jossa hengitetään se 5krt aina niin kuuluisiko se tuntea alavatsassa siten että se olisi jännityksessä ja viedään joka hengityksellä mahaa enempi sisään? Jos näin on niin itselle se tuntuu hieman pakonomaiselta Sad Olen tottunut tekemään sen niin että hengitän siten että alakylkiluut sisäänhengityksessä laajenevat paljon ja alavatsa tuntuu rennolta, silti jossain peräaukon seuduilla tuntuu pienen pieni rento supistus mikä kyllä on aika olematon...tuntuu kuitenkin että saan tällä tavoin hengitettynä paljon rennommin tehtyä kuin että vetäisin mahaa joka krt sisään ja lukitsisin sen siihen joka hengityksellä Surprised

Toivottavasti saatte tolkkua tästä Wink

Mun mielestä noiden bandhojen löytäminen on todella vaikeaa ja helposti voi lähteä väärällä kaavalla tekemään niitä Sad
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti

LähetäLähetetty: Maanantai 27.01.14 20:53 Vastaa lainaamalla viestiä
birendra
Liittynyt: 31 Lok 2003
Viestejä: 213




En itse valitettavasti osaa tähän antaa hyvää vastausta, ainakaan uddiyanaa koskien.

Tässä kuitenkin pari aihetta sivuavaa aikaisempaa keskustelua.
http://jooga.meditaatio.fi/viewtopic.php?t=357
http://jooga.meditaatio.fi/viewtopic.php?t=5004

_________________
Darkness only hurts itself.
On vain olemassa yksi.

I am he as you are he as you are me and we are all together. - Beatles
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti

LähetäLähetetty: Maanantai 27.01.14 22:22 Vastaa lainaamalla viestiä
Kim
Liittynyt: 22 Jou 2007
Viestejä: 1492
Paikkakunta: Helsinki




Kyse on vissiin astangasarjasta. Et ilmeisesti käy kenenkään ohjaajan/opettajan opissa säännöllisesti? Se voisi olla hyvä idea.

Minulla ei ole kokemusta astangasta mutta voisin tuon viestisi pohjalta sanoa, että ei kannata yrittää/puristaa liikaa koska se johtaa a) jännitysten lisääntymiseen ja b) ehkä liialliseen energisyyteen joka voi tehdä esim. levottomaksi ja unettomaksi.

Ilpo olisi omiaan kommentoimaan tätä mutta ensi töikseen hänkin varmaan sanoisi, että kysy opettajaltasi tai hanki sellainen.

Niin ja tervetuloa foorumille Smile

_________________
Open Heart
http://www.openheart.fi
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla

LähetäLähetetty: Lauantai 01.02.14 18:25 Vastaa lainaamalla viestiä
ilpo
Liittynyt: 14 Huh 2005
Viestejä: 669
Paikkakunta: Helsinki




Kim kirjoitti:
Ilpo olisi omiaan kommentoimaan tätä mutta ensi töikseen hänkin varmaan sanoisi, että kysy opettajaltasi tai hanki sellainen.


Niin hanki opettaja, sulla täytyy olla kontakti ihmisen kanssa joka NÄKEE teetkö oikein. Koska osa Bandhoista on niin vaikeita, niin niiden väärin oppiminen on oikeestaan tosi tyhmää ja loppujen lopuksi tylsää.

Mä annan lantionpohjanlihaksiin pienen neuvon näin netin kautta, eli kun harjoitat Mulabandhaa ja jos pidät Vinyasan välissä aina staattisia Asanoita 5 hengitystä, harjoita Mulabandhaa 2 ensimmäistä hengitystä ja sen jälkeen aina ihan tietoisesti päästä jännitys (vaikka jaksaisitkin pitää vielä). Kyse on kuitenkin lihaksista jotka aktivoituvat ihan eri tavalla tämän tyylisellä "pumppauksella", samalla verenkierto ja hermotus vähitellen paranee.

Masteroinnin kimppuun on ihan turha heti lähteä. Se vaan masentaa eikä johda mihinkään muuhun kuin hampaat irvessä monen muun "väärän" paikan jännittämiseen. Lihakset eivät ole suuria sillä alueella ja niitäkin on erotettava toisistaan, ajatus että "nyt pidän koko ajan - jos en pysty, olen epäonnistunut".

Uddiyana Bandha on helpompi koska se kuuluu sympaattiseen hermostoon.

Jalandhara Bandhaa ei käytetä kuin yhdessä Asanassa, eli kukkutasanassa, kumhbakan ja Nauli Kriyan aikana. Paitsi naiset. Naisilla harjoitus on toisenlainen kyseisessä Asanassa.

Tervetuloa foorumille. Ja vielä muistutus, älä opiskele joogaa täällä, eli ettei sinulla ole muuta paikkaa esittää kysymyksiä. Saatat saada aivan pimeitä vastauksia ja tämä ei nyt ollut kuittaus kenellekään. Se on internetin luonne, kaikkialla missä voi liikkua nimettömänä, siellä on ihmisiä tekemässä kiusaa.
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla

Bandhoissa neuvoa tarvitseva.
  Jooga- ja meditaatiofoorumi Foorumin päävalikko » Harjoitukset
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Sivu 1 Yht. 1  

  
  
 Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin  
Web-suunnittelu, ohjelmointi ja muut palvelut tämän foorumin tekijältä!



Powered by phpBB © 2001-2004 phpBB Group
Designed for Trushkin.net | Themes Database